Perfect Creative Days in Aarhus

Hoe kan chaos leiden tot creativiteit en innovatie? Vraag dat de Deense organisatie Kaospilot. Zij hebben zich gespecialiseerd in de gedachte dat de toekomst veel minder voorspelbaar zal zijn, en wat doe je dan? Voor mij een tweede keer dat ik de masterclass ‘Masterarcher’ volg, ditmaal in de laatste week van oktober 2021 in Aarhus Denemarken. De eerste maal in Barcelona, zie mijn blog Lucky Master Archer van 2017. De training duurde wederom vier volle dagen. Relevante vraag, ‘’wat was er nu anders aan deze training in vergelijking met de eerste maal?’’ Voor mij was de training vooral verdiepend met een focus op theorie en structuur. In Denemarken is door een hoge vaccinatiegraad sprake van een post-COVID attitude. Geen mondkapjes of angstvallige afstanden. Het was goed om na een periode van sociale prudentie nu – even – de vrijheid te mogen proeven. Naast dat, verschilde de omgeving enorm. In Barcelona was mid-oktober heerlijk warm, en dat was in Aarhus met een – koud buiten en warm binnen – contrast anders. Hoewel we over het weer niet echt konden klagen, en het daglicht is prachtig. Deze masterclass in Denemarken is de achtste groep die de Masterarcher training volgt. De trainer Simon Kavanagh heeft op basis van zijn ervaringen een handleiding samengesteld met de naam Learning Arch Design (LAD). In deze handleiding wordt het ontstaan van de learning arch methode toegelicht en de essentiële fasen in ‘a learning space’, te weten Set, Hold en Land. De learning arch (LA) theorie is uitgedacht om experimentele samenwerkingen tijdens leeractiviteiten te bevorderen. Met aspecten als betrokkenheid, capaciteiten, ambitie, eigenaarschap, vertrouwen, relevantie en een dialoog die ontstaat tussen alle direct betrokkenen bij het leerproces. In de handleiding staan ook de drie voornaamste stappen kort en puntsgewijs toegelicht met 15 tips die handig zijn om als overwegingen in het ontwerpproces mee te nemen. Ook wordt verwezen naar concreet onderzoek. De training is in de Engelse taal, en net als in deze blog lopen Nederlandse en Engelse termen in mijn hoofd, als een Barry Huges effect, door elkaar.  

We starten dinsdagochtend vroeg. Het is een mooie dag voor een binnen-activiteit, met een zonnetje maar ook bewolking. De groep is circa 20 deelnemers uit tien Europese landen. Ik ben als een van eersten in de trainingsruimte en begroet de trainers. De anderen volgen snel. Deelnemers staan in kleine groepen zeer uitgebreid met elkaar te praten. Ik kijk het aan en vraag mij hoe het programma zal verlopen. Ik ben niet zo held in small talk. Ook zie ik veel deelnemers van dezelfde organisatie bij elkaar klitten. Dat is dan meteen een nadeel als je met je eigen collega’s komt, bedenk ik mij. Uiteindelijk gaan we van start en beginnen het programma met de check-in. Wat zijn je verwachtingen en wat wil je meenemen na deze training? Ik moet goed nadenken voordat ik kan antwoorden. Meestal boek ik trainingen op gevoel. Dat gevoel verwoorden is dan een uitdaging. Vervolgens kregen we de oefening om in tweetallen vijf minuten je eigen levensloop te bespreken, en dan met de focus op de meest memorabele momenten. Lekker om dit vandaag buiten te kunnen doen op het ruime terras. De andere activiteiten bestonden uit het vormen van een basisgroep van drie personen waarmee je de eigen ervaringen kunt bespreken. Ook na de training blijven we met elkaar in contact. We gaan als eerste meerdaagse opdracht aan de slag met het voorbereiden van een activiteit op de tweede dag (woensdag). Totaal werden drie groepen samengesteld die een concrete opdracht op papier meekregen. Het werken aan deze opdracht blijkt een hobbelige weg. Als afsluiting van de eerste dag worden we gevraagd een steen te zoeken waar je iets op kunt schrijven de volgende dag. Een steen zoals je die op een willekeurige plek kunt vinden. Met een kleine groep zijn we naar een strandje gelopen om daar inspiratie op te doen. Veel joggers en mensen met honden passeren op de heen en terugweg. Een prachtige lucht kondigt de avond aan. Via mijn hotel ga ik naar de food market waar we hebben afgesproken. Je kunt daar buiten en binnen zitten en het is een uitermate populaire hang out voor jong en oud.

De tweede dag werken we verder aan de opdracht de Learning Arches theorie op een speelse manier onder de aandacht te brengen, in de vorm van een experience. Alle drie de groepen pitchen hun idee. De meest sprekende zal de uitvoering ook daadwerkelijk verzorgen. De metafoor voor de learning arch theorie wordt gezocht in een droomeiland dat met stoepkrijt wordt getekend op het terras. De bedoeling is dit eiland te bereiken met een vaartuig. Wat wil je meenemen en wat is belangrijk? Een metafoor voor een reis naar je gedroomde omgeving. Na deze belevenis worden we uitgenodigd om de praktijk aan de theorie te verbinden. De verschillende stappen worden onderzocht in de gebieden Preject,  Define en Design, en concreet op de onderdelen Set, Hold en Land. Het is veelzeggend hoe je door te ervaren komt tot inzicht in de methode. In het proces is goed of fout niet van belang. Vooral doen is helpend en vertrouwen op elkaar. Je ziet dit als manier van spelen als kinderen jong zijn. Zij maken voortdurend afspraken in afstemming met elkaar. Als volwassenen voeg je daar reflectie aan toe. De structuur ontlenen we aan de theorie van de Learning Arches. Na de tweede dag zijn we goed op dreef. In vier groepen wordt een LA design opgesteld voor een concrete situatie.  We oefenen in het omgaan met weerstand, reflecteren met de fish-bowl methode, en geven elkaar in tweetallen directe feedback dat wordt opgenomen met een spraak-app op de mobiele telefoon. Op vrijdagochtend worden we gevraagd een tekst gericht aan één van de deelnemers voor te lezen zonder de naam te noemen. Vervolgens mogen we raden of deze tekst over onszelf gaat of een ander. De beschrijving gaat over het onderwerp genius en is opgesteld door een naaste collega die we voor de training hebben opgegeven. Dit onderdeel was voor mij het meest verassend. Het was een mooie link met de eigen werksituatie en door het raden extra verbindend voor de deelnemers onderling. Deze tools werken als een accelerator en zijn daardoor heel krachtig. Vrijdagmiddag is de wrap-up en gaan we weer uiteen. Met deelnemer Kim neem ik de trein terug naar Nederland. Zij naar Utrecht en ik door naar Amsterdam. Langzaam kom ik terug in mijn eigen leefwereld. De groepsapp ‘Team 8’, blijft nog lang naberichten – ook vandaag weer. Het is mooi zoveel inspiratie te mogen teruglezen. Zelf heb ik op de frontrunner bijeenkomst voor het mbo georganiseerd door Square Amsterdam op 11 november de methode onder de aandacht gebracht. Om het stokje door te geven en het vuur brandend te houden.

vrijdagochtendsessie met de beschrijving van collega’s
Werken aan een LA-design voor Deense scholieren
Wrap-up van de training met gevoelswaarden

Over Marco Cornelisse

Docent op HMC vakschool voor meubel, hout en interieur. Ik ben senior docent verbonden aan de opleidingen creatief vakman en meubelmaken niveau 4. Daarbij ben ik ambassadeur voor Square, Leerkracht coach en contactpersoon voor MBOe (excellent).
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.