Gewoon Doen!

kick-off hergebruik en recyclen in de Materialenmix

Op donderdag 28 mei is de integrale opdracht Materialenmix definitief van start gegaan. In Microsoft Teams hebben studenten van de opleiding creatief vakman de eerste opdrachten besproken en is via Zoom contact gelegd met Anne Twilt van de Green Business Club Zaanstad. De Green Business Club verbindt bedrijven, overheden en onderwijsinstellingen om samen Nederland te verduurzamen. Anne is programmamanager voor de regio Zaanstad, wat dicht aanligt tegen het gebied Sloterdijk en graag gezamenlijk optrekt in hun duurzame ambities. De activiteiten op het gebied van duurzaamheid worden ingegeven door de ambities van de overheid voor een geheel duurzaam Nederland in 2050 en de wens van bedrijven om te ‘vergroenen’. Ook het hmc heeft in een kwaliteitsplan ambities beschreven. Het hmc hanteert het jaartal 2025 wanneer duurzaamheid gewoongoed is en verweven in de lessen, in het bewustzijn van de docenten en studenten. Een werkgroep duurzaamheid heeft deze ambitie in de afgelopen twee jaar met in het oog springende activiteiten overtuigend gevisualiseerd. Anne benadrukt dat het belangrijk is dat studenten van een maakschool zich concreet met dit onderwerp bezig houden. Zij zijn de makers van de toekomst. Voor ons als opleiding een ongekende luxe dat we worden gesteund door Anne in het ontwerpen en uitvoeren van het onderwijs.

De opleiding creatief vakman heeft in 2019 deelgenomen aan de furniture challenge. Deze werd georganiseerd door Green Business Club Zaanstad, in samenwerking met vloerenfabrikant Forbo en kantoorinrichters GZofficeXperience. Enkele studenten hebben vervolgens deelgenomen aan de beurs Wastebuild 2019 in de Rai in Amsterdam. Twee van hen, Ruben en Jelmer, lopen momenteel stage bij Looops een bedrijf gericht op het maximaliseren van herbruikbaarheid van kantoormeubilair en minimaliseren van waardevernietiging. Binnen dit stagebedrijf hebben de studenten een eigen plekje voor onderzoek en experiment gekregen. Ruben en Jelmer delen in een online sessie via Teams hun ervaringen met de studenten van het tweede jaar en wijzen op belangrijke aandachtspunten van het circulair denken en maken. ‘’Het mooie van dit project is dat het heel anders verloopt dan de gewone schoolopdrachten’’, benadrukt Jelmer, ‘’je doet eerst onderzoek en maakt beslissingen tijdens de uitvoering’’. Hij geeft ook aan dat je materialen vaak kunt krijgen van bedrijven die daar van af willen. Gewoon vragen is de tip. Ruben verteld over samenwerken binnen het project en dat je met elkaar mee beweegt. We hebben veel stoelen onderzocht en gekeken wat er aan oplossingen voor materiaalverwerking aan bestaande stoelen en stoelconstructies is uitgevonden. Bij voorbeeld naar een film via de site van Vitra. Als einde van de presentatie krijgen we een model te zien van een stoel die zij in de stageperiode zullen gaan maken van restmaterialen.

In de periode tot de zomervakantie doen de studenten een theoretisch onderzoek en besteden aandacht aan materiaaleigenschappen, specifieke bewerkingen en de eisen die de circulaire economie stelt. Na de zomer wordt tijdens praktijk onderzoek gedaan door te experimenteren met de beschikbare materialen. Dit zijn materialen of delen van meubelen die niet meer worden gebruikt; het vertrekpunt voor het ontwerp. Beide gesprekken geven betekenis en een concreet beeld van wat deze opdracht inhoud en waarom duurzaamheid van belang is. Een mooie kick off voor een alternatieve manier van maken waarbij één ding heel belangrijk is: gewoon doen.

www.greenbusinessclub.nl

www.looops.nl/

www.youtube.com/user/vitra

www.superuse-studios.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Over Marco Cornelisse

Docent op het Hout- en Meubileringscollege. Ik ben senior docent verbonden aan de opleiding meubelmaken niveau 4. Daarbij ben ik ambassadeur voor Square en projectleider hmc Innovatielab.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.