Taste the perfection: Carving the Divine

Snijden van een Kannon botsatsu. Uit www.carvingthedivine.com

Snijden van een Kannon botsatsu. Uit http://www.carvingthedivine.com

Deze week is het Ambacht in Beeld filmfestival van 8 t/m 12 maart 2020, in LAB111 in Amsterdam. De openingsfilm van het festival Carving the Divine van de Japanse regisseur en maker Yujiro Seki, wordt op 10 maart getoond op het HMC in Amsterdam. De directeur Wendy van Wilgenburg komt hoogst persoonlijk met een digitale kopie naar het HMC. Carving the Divine is een film over de traditie van het snijden van religieuze boeddhistische beelden uit hout in Japan. Een traditioneel ambacht dat al 1400 jaar van meester op gezel wordt doorgegeven. Met een aantal studenten van de opleiding creatief vakman en enkele geïnteresseerde collega’s kijken we naar de film. De maker zelf is ook aanwezig, evenals de Noorse regisseuse Silje Ensby, die in een retrospectief diverse eigen korte films op het festival zal toelichten.

Carving the Divine wordt afgespeeld in het afsluitbare deel van de kantine. Geluid en beeld worden uitgebreid getest, en zelf ga ik zwart doek halen om de schijnbaar eeuwig brandende led-tl lampen af te kunnen dekken. Met de zwarte stoffeerstof uit de schoolwinkel – de houtstek – lukt dit prima. De beamer geeft gelukkig een mooi kleurbeeld. De maker Yujiro verteld dat hij zeven jaar aan de film heeft gewerkt. Dat komt o.a. omdat hij zelf camera en montage heeft gedaan. Houtsnijden is niet heel dynamisch verteld hij na afloop van de film. De beelden zijn er niet minder mooi door. De lichtval is prachtig en de wijze waarop de makers in beeld worden gebracht is heel intens, evenals de muziek.

In de film wordt het verhaal verteld van de meester-gezel en de wijze waarop de vaardigheid van het houtsnijden wordt doorgegeven. De manier waarop de studenten feedback krijgen wekt enige verbazing bij het Nederlandse publiek en vooral de studenten. Op ondubbelzinnige wijze, waarbij ook de persoon niet wordt gespaard, worden onvolkomenheden benoemd. De maker verteld dat binnen de Japanse traditie de meester de toekomst van de student voor ogen heeft, en veel minder het hier en nu. De student moet uiteindelijk indruk kunnen maken met zijn werk en ook in zijn onderhoud kunnen voorzien. Daarbij zijn werkhouding, de wijze van het inrichten van de werkplek, het slijpen van het gereedschap en oog voor detail heel belangrijk. En de meester-gezel relatie is voor altijd.

Ook de meester heeft weer een meester waarmee hij zijn werk bespreekt en waaraan hij ondergeschikt is en zich nederig toont. Dat kun je zien aan de wijze waarop drank wordt ingeschonken en hoe men elkaar toespreekt. De meester van de meester verteld over zijn wens iets te kunnen nalaten op deze wereld. Het ambacht als levensroeping en het scheppen als levensinstelling, het is slechts voor enkelen van ons weggelegd. Kun je op een school als het hmc op deze wijze studenten begeleiden? Nee zegt de maker, dit zijn uitzonderingen en is heel intens, waarbij de student drie jaar dicht in de nabijheid van de meester verkeerd en verblijft. Het is inspirerend om naar deze vormen van leren en kennisoverdracht te kijken. De onvoorwaardelijke houding die wordt opgeëist heeft enerzijds iets beklemmends, aan de andere kant eist het de totale aandacht en zorgt het voor focus.

De houtsnijder in Japan is geen beschermde titel. Beelden die worden gemaakt zijn niet allemaal van de hoogst mogelijke kwaliteit. Een collega merkt op dat er geen schuurpapier wordt gebruikt en dat beelden geheel met beitels worden gesneden. ”Dit is juist”, beaamt de maker en heeft consequenties voor de prijs. Perfectie is onverbiddelijk, als je deze eenmaal hebt geproefd is er geen weg terug.

deel van het publiek en de maker (foto: marco cornelisse)

https://ambachtinbeeldfestival.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Over Marco Cornelisse

Docent op HMC vakschool voor meubel, hout en interieur. Ik ben senior docent verbonden aan de opleidingen creatief vakman en meubelmaken niveau 4. Daarbij ben ik ambassadeur voor Square, Leerkracht coach en contactpersoon voor MBOe (excellent).
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.