Banjeren bij een hijsspecialist

Na drie jaar zijn we met de opleiding mbo collectiebeheer terug bij de koninklijke Saan in Diemen. Saan is een vervoer- en hijsspecialist en bestaat inmiddels 121 jaar. We zijn met een bescheiden maar zeer geïnteresseerde groep studenten. De vorige week zijn de beelden van de Spaanse beeldhouwer Chillida in de tuin van het Rijksmuseum bestudeerd, als grote te vervoeren en te plaatsen objecten. We hebben daardoor volop vragen voor Loek Christiani, de projectuitvoerder bij Saan. De massief stalen beelden van Chillida plaatsen en weer weghalen is een project dat Saan momenteel uitvoert. De beelden wegen tot tien ton. Loek verteld: ”We hebben te maken met het Rijksmuseum dat zowel onder het stadsdeel Centrum als het stadsdeel Zuid valt, en mede daardoor een complexe hoeveelheid vergunningsaanvragen met zich meebrengt. De aanvragen betreffen de route, het plaatsen van borden, het wegnemen van obstakels en voor ontheffingen voor groot materieel.” Saan is specialist in het ‘ontzorgen’ en regelt bij voorkeur zo veel mogelijk voor de klant. In het geval van de beeldhouwwerken van Chillida zijn er ook zes bruikleengevers in het spel waarvan één uit de VS. Dat vraagt veel planning en organisatie vooraf. Ik ben altijd blij met een klant die weinig verstand van zaken heeft, zegt Loek, dan kan ik veel van mijn specialisme en ervaring kwijt. Saan is een familiebedrijf waar de vierde generatie momenteel de scepter zwaait. ”Het werk is specialistisch en we leiden in principe onze eigen mensen op”, antwoord Loek op mijn vraag waar het personeel vandaan komt. ”Soms kopen we een cursus in voor een deel van de werknemers.” In de loodsen valt de orde en netheid op. Het binnenterrein is overzichtelijk en ligt te baden in de zon en het is heerlijk wandelen tussen de wagens door. Het bedrijf heeft door de lange historie een eigen museum waar (oud)werknemers en liefhebbers de collectie rijdend erfgoed in stand houden. De wagens zien er spik en span uit en dat geldt ook voor het materieel dat nog in gebruik is. Soms wordt Saan geraadpleegd bij de bouw van nieuwe musea. Ze hebben jarenlange ervaring met het vervoeren van grote museale stukken zowel intern als extern. Door deze expertise kunnen veel knelpunten worden voorzien in nieuwe situaties. Verstandig als je als museum vooraf rekening houdt met de stukken die je wilt vervoeren en dat je daar als opdrachtgever de architect in meeneemt.

Chillida, museum, werkplaats

 

 

zie ook: https://marcocornelisse.wordpress.com/2015/11/08/dat-willen-wij-ook/

 

 

 

 

Over Marco Cornelisse

Docent op het Hout- en Meubileringscollege. Ik ben senior docent verbonden aan de opleiding meubelmaken niveau 4. Daarbij ben ik ambassadeur voor Square, SYNQ en projectleider voor het hmc Innovatielab.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.