Check In

Op zaterdag 24 maart was het eindelijk zover, de eerste kennismakingsdag creatief vakman kon van start. Doel van deze dag is te werken aan creatieve uitdagingen in elkaars nabijheid en met voelbare positieve energie. Design Academy student Nando Dolleman en mijn persoon hebben in de afgelopen week twee opdrachten uitgedacht die volgens onze inschatting bovenstaande doelstelling zeker zal ondersteunen. De deelnemers worden gevraagd hun naam vorm te geven in een functioneel product als een opbergdoosje. In de middag maken zij de groepsopdracht feestelijke partytent óf een zo hoog mogelijke watertoren. Het hoofdgebouw van het HMC laat op zaterdag veel ruimte voor creativiteit. Er worden cursussen houtbewerken gegeven en ook stofferen. De vierendertig aankomend creatief vakman leerlingen passen daar prima bij en zorgen voor een opmerkelijk volume en een jeugdig esprit. Heel bescheiden zitten ze om half tien verspreid over de kantineruimte te wachten. We beginnen met een welkom en een voorstelrondje over wie je bent, waar je vandaan komt en hoe je hier terecht bent gekomen. We gebruiken de kaospilotmethode, waarbij je zelf het moment mag bepalen wanneer je iets wilt vertellen en als het ware ‘incheckt’. De deelnemers pikken de werkvorm zonder aarzeling op waardoor het ijs razendsnel is gebroken. In het praktijklokaal vindt iedereen zijn of haar werkplek en daar is opvallend weinig sturing bij nodig. Slechts één van de werktafels blijkt onderbezet en krijgt een herindeling. Voor de individuele opdracht laat ik bij de uitleg twee voorbeelden zien. Deze doosjes in de vorm van een M en een C, gekregen van mijn buurvrouw Gerda, komen nu mooi van pas. Interessant om te zien wat de deelnemers zelf gaan maken. Kopiëren zij het voorbeeld of durven zij uit de voorbeeldbox te stappen? En hoe gaan zij met de tijd om? Het moet immers in twee uur af. Nando merkt op dat er veel aanzichtentekeningen worden gemaakt en nog weinig ruimtelijk getekend. Een platte tekening omzetten naar een 3D voorwerp is best lastig. Goed dat we ruimtelijk tekenen prominent in het cv-curriculum hebben opgenomen, bedenk ik mij. Nando en ik geven bescheiden tips over mogelijke vormoplossingen en maaktechnieken. Na de lunch gaan we door met de groepsopdracht. Met de producten die in de ochtend zijn gemaakt worden gevarieerde groepen samengesteld. Het samenwerken blijkt voor de deelnemers nog niet zo eenvoudig, want ja hoe word je het eens? Ook is er sprake van onderlinge groepsbeïnvloeding ten aanzien van vormgeving en constructieve oplossingen. Het plezier en enthousiasme is er niet minder om en de resultaten indrukwekkend. Al met al een puike kennismaking. En de check out..? Die doen we over vijf jaar.

Over Marco Cornelisse

Docent op het Hout- en Meubileringscollege. Ik ben senior docent verbonden aan de opleiding meubelmaken niveau 4. Daarbij ben ik ambassadeur voor Square, SYNQ en projectleider voor het hmc Innovatielab.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.