Pre-views in EYE Collectiecentrum

dsc_0245 Het nieuwe depot van filmmuseum Eye is zo nieuw dat nog niet alles is uitgepakt en weggeborgen. Sinds januari kunnen medewerkers van de collectie vanuit meerdere locaties objecten aanleveren en inruimen. “We zijn nog druk doende”, zegt Catherine Cormon, hoofd collectiebeheer om alles een goede pek te geven. Dat maakt dat de ideale klimaatwaarde in de depots nog moet worden ingesteld, spoedig nadat het inrichtwerk is afgerond, want in vijf graden Celsius is niet te werken. Het nieuwe en moderne depot heeft alle faciliteiten en biedt de optimale bewaaromstandigheden. Aan de orde komt de waarde van filmmateriaal en de kwestie van auteursrechten. Je hebt momenteel meerdere ontwikkelingen, zo wordt ons verteld. Bij Amerikaanse films is alles voor 1923 uitgebracht publiek domein. Echter onder invloed van deze wetgeving en de consequenties voor bijvoorbeeld Mickey Mouse, heeft Walt Disney productions zeer onlangs druk uitgevoerd op het Amerikaanse Congres om door een wetswijziging de sterfdatum van de maker, plus honderd jaar als maatstaf te gaan nemen. Een maker is de persoon op een van de belangrijke onderdelen van een filmproductie, zoals regie, camera, muziek of ontwerp. De rechthebbende kan claimen, maar de eigenaar van het werk heeft ook iets te zeggen en meestal ga je in overleg.

Een film op een tastbare drager is deel van de collectie op deze afdeling. Een film op een server is een ontastbare drager en behoort tot de verantwoordelijkheid van de afdeling digitaal. Je hebt in totaal vijf afdelingen bij Eye collectiecentrum. Veel films worden tegenwoordig digitaal verspreid door het productiebureau en kunnen worden afgedraaid door een sleutel ter beschikking te stellen voor de periode van het vertonen van de film. Dit is een stuk eenvoudiger geworden in vergelijking met de beginjaren van de film. Catharine toont een rol in blik. “Dit is twintig minuten film”, en een avondvullende voorstelling kan wel vijf blikken film tellen. In de depots liggen verschillende producten opgeslagen. Film bestaat sinds de negentiende eeuw en de oudste film in de collectie is van rond 1873. Sinds die tijd zijn verschillende dragers ontwikkeld met hun eigen bewaaromstandigheden en aandachtspunten. Soeluh van den Berg, de curator film gerelateerde collectie, neemt de rondleiding van Catherine over en licht aan ons dit type collectie toe. De collectie bestaat uit affiches, animatie tekeningen, foto’s en dia’s, projectoren, meubelen en decorstukken. Deze worden zorgvuldig en gedocumenteerd opgeslagen. De affiches en filmposters worden direct na binnenkomst gedigitaliseerd. We zien een filmposter van Hell or High Water die 7 oktober zal gaan draaien. Het is een ware pre-view.

dsc_0237dsc_0010

Over Marco Cornelisse

Docent op het Hout- en Meubileringscollege. Ik ben senior docent verbonden aan de opleiding meubelmaken niveau 4. Daarbij ben ik ambassadeur voor Square, SYNQ en projectleider voor het hmc Innovatielab.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.