Handle with Care

fullsizerenderIn module 9 van mbo collectiebeheer behandelen we de externe logistiek; het verplaatsen van erfgoed van en naar musea, tentoonstellingsruimten, beurzen, maar ook van en naar het restauratieatelier. Daar komt heel wat bij kijken verzucht een van de studenten vandaag na de lesdag bij de firma Crown Fine Arts in Amsterdam. We hebben bij Crown van Cindy Zalm een ‘kijkje in de keuken’ gekregen. Deze firma heeft wereldwijd vestigingen en is een grote speler op het gebied van het verplaatsen van kunstvoorwerpen. Ooit onder de naam Gerlach begonnen halverwege de vorige eeuw als een vervoerder zijn de werkzaamheden inmiddels behoorlijk specialistisch. Het bedrijf wordt ingehuurd om op projectmatige wijze de transporten voor bijvoorbeeld tentoonstellingen uit te voeren, inclusief alle administratieve aspecten. Zij werken zowel voor musea als voor commerciële partijen en particulieren. Een projectmanager – aangeduid met de term registrar – en dit is niet hetzelfde als de in Engeland gangbare titel – heeft een veelheid aan taken. Een registrar werkt met verschillende partijen, doet alle correspondentie, stelt contracten op voor bruiklenen, diverse verzekeringszaken, het transport via de weg of de lucht en de contacten met transporteurs, de planningen en de logistieke zaken voor de inrichting van een tentoonstelling.

Als het gaat om transporteren zijn er verschillende mogelijkheden waaruit de opdrachtgever kan kiezen. Je kunt een vrachtwagen voor één schilderij de weg op sturen, echter wordt vanwege het kostenaspect vaak een combinatie van ladingen ingepland. Ook op de route terug wordt een en ander meegenomen. Eventueel worden objecten tijdelijk opgeslagen bij Crown en vervolgens uitgegeven. Crown maakt in eigen atelier kisten op maat voor het vervoer van objecten en schilderijen. Dit maatwerk vereist een grondige kennis op het gebied van preventieve conservering en inzicht in alle mechanische krachten tijdens het vervoer. Er is ook de mogelijkheid om ‘ready made’ kisten te huren. Deze kunnen aan de binnenzijde op een specifiek formaat van bijvoorbeeld schilderijen worden ingesteld. We krijgen uitleg over de verschillende partijen tijdens een transport en wie deze bijvoorbeeld inhuurt. De route die je doorloopt kun je samenvatten met de afkorting CITAUCI, conditierapport opmaken, inpakken, transporteren, acclimatiseren, uitpakken, de conditie wederom opmaken en installeren.

We zien een bekende Koninklijke trouwjurk in een houten kist die wordt klaar gemaakt voor een tentoonstelling in Nieuw Zeeland. Het gebruik van verschillende verpakkings-materialen en de constructie in de kist die speciaal wordt ontworpen wordt uitvoerig toegelicht. Eigenlijk vraagt ieder object weer om een eigen aanpak. Het is net als het leven zelf denk ik. Sommige voorwerpen gaan in een kogelvrije box voor een kort tochtje over straat, terwijl anderen in een folie verpakt kilometers afleggen. Onderscheid zal er altijd zijn.

fullsizerender1Een kist die gebruikt is om een schilderij van Vermeer in te vervoeren.

Over Marco Cornelisse

Docent op het Hout- en Meubileringscollege. Ik ben senior docent verbonden aan de opleiding meubelmaken niveau 4. Daarbij ben ik ambassadeur voor Square, SYNQ en projectleider voor het hmc Innovatielab.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.