Making this mindspace a better Workplace

workshop sjoerdOp vrijdag 9 oktober hebben we vanuit het excellentieprogramma een workshop georganiseerd die bestond uit een zoektocht naar de thema’s die je als ontwerper of als meubelmaker gebruikt bij de uitvoering van je werk. Op zoek naar de basis waar alles vandaan komt, als een uittreksel van je innerlijke zelf. Leerlingen van het HMC komen daar in het reguliere programma niet snel mee in aanraking. Het lesprogramma blijft vaak op het praktische vlak. Een speurtocht naar dat wat je beweegt zie ik vooral bij het meubelontwerpend maken, bij het uitdenken en uitdiepen van de ontwerpopdrachten. Voordat je creatief bent of kunt innoveren is het ontplooien van zelfkennis een mooie basis. Daarbij is twijfel de motor van het proces. Sjoerd Vroonland kan als ontwerper en maker handen en voeten geven aan dit proces. Hij is uitgenodigd om een workshop te geven dat gaat over zelfontdekking en dat wat je werkelijk raakt. De leerlingen is vooraf gevraagd een voorwerp mee te nemen dat handzaam van formaat, dierbaar voor hen is. Een tweede voorwerp moet staan voor innovatie.
Iets dierbaars zien de leerlingen vooral als iets dat je gevoelsmatig raakt of waar je het liefst mee verbonden bent. Het voorwerp over innovatie staat verder van hen af en mag dan ook best een lelijk vormgegeven spaarlamp zijn. Door het stellen van vragen proberen leerlingen er bij elkaar achter te komen wat hun thema’s zijn. Ze werken in groepjes van drie. Sjoerd schuift aan bij iedere groepje en stelt indringende vragen. Hij laat de leerlingen benoemen wat hun thema’s kunnen zijn en hoe je je gevoelens kunt analyseren. ‘Wat denk je nou echt’ of ‘welke interesses staan hier aan de basis’. Het is voor de leerlingen een werkmanier die indringend en confronterend is, maar die ook nieuwe inzichten brengt. Op basis van de zelf gevonden thema’s wordt een serie schetsen gemaakt. De leerlingen vullen dit op een eigen wijze in. De een blijft bij het praktische en de ander gebruikt abstractere vormen en kleur. Ze worden aangemoedigd al hun bewijzen van dit proces goed te bewaren. In de middag maken we een product op basis van een van je persoonlijke thema’s en dan zijn dit soort bewijzen een goed hulpmiddel. Ook verwachten we dat een proces in gang gezet wordt waarop je als docent nog een aantal maal wilt kunnen terugkijken, of naar kunnen verwijzen. Aan het einde van de werkmiddag worden de producten gepresenteerd door de leerling die uitlegt geeft en Sjoerd die reageert. We zijn benieuwd wie bij zijn of haar thema is gebleven, en ook wie daar vanaf is geraakt. Sjoerd heeft de leerlingen goed in vizier en geeft terug wat hij ziet. Er worden complimenten uitgedeeld en er worden kritische kanttekeningen geplaatst. Precies om vier uur zijn de presentaties klaar. Er wordt nog kort nagepraat, totdat de leerlingen opgetogen door de ervaringen van de dag een hand komen geven en bedanken. Hoe het ‘vage’ procesmatige werken zoveel tastbaar genoegen kan geven, bedenk ik mij.
Het HMC heeft gekozen voor een excellentieprogramma met de titel innovatief meubelmaker. Wat een innovatief meubelmaker is, wat innovatief is of onderscheidend daar mogen veel meningen over bestaan, professionals in het werkveld kunnen daar uitgesproken over vertellen. Ieder doet dit vanuit een eigen kader dat wel, maar bij elkaar geeft het een goed beeld. In een onderzoek naar het profiel van de innovatieve meubelmaker heb ik vier meubelmakers geïnterviewd. De uitkomsten van gesprekken zijn samengevat in een profiel van de innovatieve meubelmaker. Hoe wij in het onderwijs innovatie zien zou een prachtig onderwerp zijn voor een inspirerende dialoog. En dan liefst na het volgen van gelijk deze workshop door docenten. Het ‘teachers makers camp’ heeft een aantal van ons docenten geleerd dat dit de accu daadwerkelijk weer doet opladen. Nu een goed moment en de beschikbare tijd vinden. De verplichte vergaderuren misschien…?

Over Marco Cornelisse

Docent op het Hout- en Meubileringscollege. Ik ben senior docent verbonden aan de opleiding meubelmaken niveau 4. Daarbij ben ik ambassadeur voor Square, SYNQ en projectleider voor het hmc Innovatielab.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.