Tachtig hertz op de trilplaat

Afbeelding

Begin jaren negentig ben ik tijdens een rondreis door Azie in Vietnam eens op de achterbank van een autobus beland. Vietnam stond in die tijd te boek als ongerept en dat gold zeker voor de wegen. Na een fikse regenbui ontstonden grote kraters die vervolgens door wegwerkers, voornamelijk vrouwen, werden dichtgegooid. Door de vering voor en achter ontstond een kiepbeweging die als een hefboom vooral achter in de bus het best voelbaar was. Je werd min of meer gelanceerd bij iedere kuil, met ruimte tussen zitvlak en bank. Geen ritje om chinees porselein te vervoeren. Hoewel goed verpakt zou dit misschien best nog wel kunnen. In Azië zag je de meest wonderlijke transporten in die tijd op de weg, en misschien nog wel.

Het vervoer van museale stukken staat op het programma van collectiebeheer en vooral het voorkomen van schade veroorzaakt door fysische krachten. We zijn te gast bij Topa Verpakkingen in Sassenheim en we zijn hier vooral vanwege het testcentrum. Bij Topa worden in opdracht van fabrikanten de meest uiteenlopende productverpakkingen getest, van motoren tot levensmiddelen of medicijnen. Men test op schokken, maar ook op de ideale condities en temperatuur tijdens het vervoer. Men onderzoekt tot een optimum in bescherming en transportkosten is bereikt. Honderd procent beschermen is niet te doen want veel te duur en daarom wordt naar een acceptabel midden gezocht. Wij gaan vandaag de verpakking van twee schilderijkisten onderzoeken. We testen een kist gemaakt van traditioneel materiaal bestaande uit hout met schuimvulling, en een moderne versie gemaakt van polystyreenschuim die vormvast en heel licht in gewicht is.

Het is vooral van belang dat je als behoudsmedewerker weet welke risico’s je neemt tijdens het transport. Ook is het belangrijk te realiseren dat een transport door verschillende vingers gaat. Een schilderij afleveren in New York kan het inschakelen van zeven spelers betekenen. Een koerier moet vooral goed kunnen communiceren in het contact met de verschillende vervoerspartijen. Weten waar de tricky momenten zich bevinden als het gaat om handling. We zien een sprekend voorbeeld van een autobandje dat wordt gebruikt om vaten mee op te vangen als deze uit een vliegtuigje rollen. Simpel en doeltreffend in dit geval. Met een krat flessen zou je dat niet snel doen. Bij flessen is een horizontale beweging gevaarlijker dan verticale krachten.

In het testcentrum zien we verschillende opstellingen. Alle vervoersbewegingen kunnen worden gesimuleerd. Fabrikanten zijn meestal bij het testen aanwezig. Je kunt een valproef doen, schokproef of de effecten van trek en stootkrachten meten. Ook kunnen transportdozen ineen worden geduwd en de mate en soort trillingen tijdens een transport worden bepaald. Wij kijken naar dat laatste. De eerste vervoerskist met schilderij laat schokken en trillingen zien op het doek. We mogen voelen wat voor effecten dit teweegbrengt. Hoe hoger de resonantie, hoe minder belastend dit lijkt voor het schilderijlinnen. De tweede kist die veel lichter is lijkt ook veel effectiever. Interessant te weten dat massa niet automatisch meer bescherming biedt. We eindigen de dag met een verpakkingsopdracht in groepen. Verpak een ei en doe een valproef van vier meter hoogte. Zelden zulke stralende gezichten gezien.

 

Over Marco Cornelisse

Docent op het Hout- en Meubileringscollege. Ik ben senior docent verbonden aan de opleiding meubelmaken niveau 4. Daarbij ben ik ambassadeur voor Square, SYNQ en projectleider voor het hmc Innovatielab.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.